PPAM pledeaza pentru simplificarea legislatiei in exploatarea resurselor minerale

Data articol: 27.11.2020

Patronatul Producatorilor de Agregate Minerale (PPAM) este o organizatie patronala, cu personalitate juridica, non-profit si apolitica, infiintata in 2011 la initiativa a 4 mari companii din industria extractiva de agregate, si este continuatoarea APPA – Asociatia Profesionala a Producatorilor de Agregate, constituita in anul 2003. Organizatia este afiliata la Federatia Patronatului din Industria Materialelor de Constructii (PATROMAT), parte a Confederatiei patronale CONPIROM. La nivel european, PPAM este afiliata la “Union Europeennes des Producteurs de Granulats – UEPG”, asociatie care promoveaza la nivel european industria extractiva si de prelucrare a agregatelor.
PPAM reuneste, in acest moment, 26 de societati comerciale care activeaza in domeniul extragerii si prelucrarii agregatelor minerale. Acestea au realizat, in 2019, circa 20% din productia totala de roci utile si aproximativ 50% din cea de roci dure (concasate). Conform datelor existente pe site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri a companiilor membre PPAM a depasit 3 miliarde lei in 2019.

Interviu cu Geolog Dr. Laurentiu Bogatu, secretar general al Patronatului Producatorilor de Agregate Minerale (PPAM), specialist cu o experienta profesionala de 25 de ani in domeniul exploatarii resurselor minerale de roci utile, materia prima pentru productia agregatelor minerale.

01.

Ce capacitate totala de productie a agregatelor minerale exista pe piata locala?

In ultimii ani, evolutia productiei totale de agregate minerale din Romania s-a stabilizat, mentinandu-se in intervalul de 90 – 100 de milioane de tone, potrivit datelor prelucrate de catre Patronatul Producatorilor de Agregate Minerale (PPAM), pe baza informatiilor obtinute de la INS si ANRM. Aceasta capacitate acopera, in general, nevoile pietei, dar pot aparea probleme legate de distributia neuniforma a resurselor naturale de roci utile si, implicit, a capacitatilor de productie pentru agregate minerale, pe teritoriul Romaniei. Astfel pot aparea situatii in care pentru proiecte mari de infrastructura sa fie necesar transportul agregatelor minerale de la distante destul de mari si cu costurile suplimentare aferente.

02.

Ce impact a avut asupra companiilor pandemia de coronavirus?

Din informatiile pe care le detinem pana in acest moment, cu toate greutatile legate de restrictiile care au fost impuse de pandemie si a masurilor de protectie care au fost implementate, productia de agregate din acest an se preconizeaza sa inregistreze o crestere fata de anii trecuti. Estimarile pentru 2020 indica o crestere de circa 20% a productiei, in pofida dificultatilor provocate de pandemie. Acest fapt se datoreaza in special volumului mai mare de lucrari existente in domeniul proiectelor de infrastructura.

03.

Care sunt principalele dificultati pe care le intampina producatorii de agregate minerale?

In acest moment, activitatea de extractie si prelucrare a agregatelor minerale se desfasoara in conditii destul de dificile, in primul rand din cauza dificultatilor intampinate in procesul de autorizare, dar si pe fondul lipsei de predictibilitate in ceea ce priveste regimul juridic si cel fiscal aplicate acestui domeniu.
Actuala legislatie din Romania, privind procedurile de autorizare a lucrarilor de exploatare a resurselor minerale, este greoaie si incoerenta. Termenele necesare pentru parcurgerea procedurilor de reglementare sunt extrem de lungi si impredictibile. In plus, legislatia existenta nu asigura nicio garantie/ drept de preemtiune privind accesul la terenurile cu resurse minerale cercetate si omologate. Procedurile privind schimbarea destinatiei terenului sunt costisitoare si greoaie, iar in unele situatii (pasune, fond forestier) aproape imposibile. In plus, pot aparea o serie de restrictii (arheologice, de mediu, hidro etc.) care nu tin cont de pre-existenta unor licente de exploatare pe zonele respective.
In aceste conditii, exista riscul ca unii agenti economici, care nu reusesc sa parcurga aceste proceduri in timp util, sa fie tentati la unele derapaje in cadrul activitatilor de exploatare si desfacere a agregatelor minerale spre “zona gri” a pietei. Astfel de situatii au iesit la iveala si cu ocazia controalelor efectuate in comun de catre ANRM, APM si ANAR, in cadrul actiunii “Balastiera 2020”.
Consecintele acestui fenomen aduc un impact negativ atat pentru societatile care functioneaza in mod legal (prin faptul ca se creeaza o concurenta neloiala pe piata), cat si pentru veniturile inregistrate la bugetul de stat, prin taxele si redeventele care ar trebui incasate din acest domeniu de activitate.

04.

In ce actiuni este implicat Patronatul?

In vederea asigurarii unor conditii legale si loiale pentru activitatea de exploatare si prelucrare a resurselor minerale din Romania, PPAM a contribuit de-a lungul timpului si va continua sa se implice la toate nivelurile pentru protejarea intereselor legitime ale producatorilor de agregate minerale si pentru promovarea si implementarea unor practici care sa ridice standardele de calitate in activitatea de exploatare si valorificare a agregatelor din industria de profil.
La nivel European, reprezentantii PPAM isi propun sa continue participarea activa la Comitetele de lucru ale UEPG (economic, tehnic, mediu, de siguranta), organizate anual de catre una dintre tarile membre. Prin aceste participari vom reusi sa obtinem informatii la zi privind legislatia si tendintele la nivelul Uniunii Europene, in fiecare din aceste domenii.

05.

Ce va propuneti pentru perioada urmatoare, la nivel national?

La nivel national, PPAM isi propune sa ramana unul din actorii importanti care militeaza pentru asigurarea unui cadru legislativ adaptat specificului activitatii de extractie si prelucrare a agregatelor minerale. Vom actiona, in continuare, pentru asigurarea transparentei si predictibilitatii in cadrul acestui domeniu de activitate si vom milita pentru inlaturarea barierelor administrative determinate de neclaritatile si necorelarile existente in legislatia aferenta.
In acest sens, amintim cateva interventii mai recente referitoare la scoaterea informatiilor legate de domeniul “roci utile” din categoria “informatiilor secret de serviciu”, propunerea de prorogare a termenului de intrare in vigoare a Legii nr. 175/2020, care introduce conditii foarte restrictive cu privire la vanzarea terenurilor agricole din extravilan etc.
Reprezentantii PPAM vor continua sa activeze in cadrul Grupurilor de lucru pentru elaborarea si modificarea legislatiei din domeniul minier si vor milita pentru imbunatatirea si simplificarea legislatiei din acest domeniu. Astfel, avem in vedere simplificarea/ clarificarea prevederilor legislative din domeniu minier, precum si alinierea si armonizarea acestora cu cele din domeniile conexe si inlaturarea posibilitatilor de interpretare diferentiata la nivel regional si local. Totodata, sustinem ideea infiintarii unui “birou unic”, care sa reuneasca reprezentantii institutiilor cu responsabilitati in domeniu. Acest organism ar trebui sa aiba atributii si competente clar definite si sa faciliteze obtinerea licentei/ permisului de exploatare si a tuturor autorizatiilor si acordurilor necesare, astfel incat concesiunea statului catre operator sa devina real operationala in intregime.